veelgestelde vragen

Wat is hardhout?

Hardhout heeft de eigenschap langdurig warme af te geven. Soorten die hieronder vallen zijn beuk,eiken,essen,zoete kersen. 

 

Wat is zacht hout?

Zachte houtsoorten geven heel snel heel veel warmte af. Ze hebben een snelle en hoge warmteafgifte.

Idaal om de kachel mee aan te maken en snel op temperatuur te brengen. Wanneer u bij ons zacht hout besteld ontvangt u berk.

 

Wat wordt bedoelt met mix hout?

Wanneer u mix besteld ontvangt u een combinatie van loofhoutsoorten. Onze houtsoorten zijn eik/beuk/es/berk.

Het is niet mogelijk 1 soort te kiezen aangezien het hout als mix wordt verwerkt en opgeslagen en met de shovel voor de voet geschept wordt.

 

Ik wil alleen de kleinste blokjes of ik wil alleen grote blokken, kan dat?

Onze blokken worden gezaagd op 28cm. Natuurlijk blijft dit mensenwerk en kan een blok wat groter of kleiner zijn.

Het is niet mogelijk om handmatig de kleinste of grootste blokken uit te zoeken. We scheppen voor de voet.

 

Wat is het verschil tussen vers en voordroog?

Met voordroog bedoelen we hout wat al langere tijd heeft liggen drogen en geschikt is voor gebruik op korte (directe) termijn.

Vers hout is NIET geschikt om direct te kunnen stoken. Vers hout moet nog lange tijd (maanden) drogen voor u het kunt stoken.

 

Wat is beter hard of zacht hout?

De calorische waarde (warmteopbrengst) van hard en zacht hout is nagenoeg gelijk.

Echter brand zacht hout sneller op en geeft een hele hoge warmteopbrengst in korte tijd.

Hard hout heeft een meer gloeiende eigenschap en geeft een wat lagere warmte tijdens een langere periode af.

 

Ik wil alleen hardhout en geen berk is dat ook mogelijk?

Wanneer u vers hout besteld krijgt u loofhoutsoorten waar meestal geen berk door zit.

Besteld u gedroogd hout dan bestaat het uit een combinatie van loofhoutsoorten met meestal ook berk.

Het is niet mogelijk dit uit te sorteren aangezien wij "voor de voet" laden.

 

Kan ik ook stammen kopen?

U kunt hout op stam afnemen per stere. Een stere is een omgerekende kuub aan boomstammen.

U moet dit hout dus nog zelf zagen en kloven.

Een stere stammen levert na uw harde werken van zagen en kloven ongeveer 1,5 losse kuub aan kachelhout op. 

 

Kan ik stammen laten bezorgen?

Het is niet mogelijk stammen te bezorgen. U kunt deze alleen met eigen aanhangwagen op afspraak afhalen.

 

Wat is een losse kuub? 

Wij verkopen kant en klaar gekloofd hout per losse kuub. Dat wil zeggen dat wij het hout los storten met een kipper.

Een losse kuub levert na het opstapelen +/-  0,65/0,7 kuub gestapelde blokken op.

 

Is er een minimum afname?

De minimale afname voor bezorgen is 1 kuub. Hierbij is de maximale enkele reis afstand 20kilometer.

Bij afstanden tussen 20-30 kilometer is de minimale afname 2 kuub. De minimale afname voor afhalen is een halve kuub. 

 

Hoeveel kuub kan er in 1 keer gebracht worden?

10 kuub losgestort

 

Wat is het verschil tussen een vaste kuub en een losse kuub?

Een losse kuub betreft hout wat niet gestapeld is. Dus een losse berg houtblokjes. 

Een vaste kuub is hout wat opgestapeld is en dan een kuub omvat.

Een losse kuub hout zal na het opstapelen ongeveer 0,65/0.7 kuub gestapeld/vast zijn.

 

Ik heb 2 kuub besteld en nou heb ik het opgestapeld en maar 1,5 kuub, klopt dat wel?

Onze prijs is gebaseerd op verkoop per losse kuub. Een losse m3 aan blokken is na stapelen ongeveer 0.65/0.7 vast.

 

Er zitten veel snippers tussen mijn haardhout hoe komt dat?

Ons hout gaat tijdens het zaag en kloofproces twee maal over een zeef. Deze haalt de meeste kleinere stukken er tussenuit.

Echter is het niet te voorkomen dat er snippers tussen de blokken mee op de hoop komen.

Deze snippers zijn vaak prima te gebruiken als aanmaakhoutjes.

Tijdens het droogproces komt vaak (een deel van) de bast los wat zorgt voor onoverkomelijk afval.

 

Kan ik op uw terrein zelf komen zagen?

Het is niet mogelijk zelf hout te verkleinen op ons terrein.

 

Kan ik ook schijven bestellen?

Wij zagen schijven alleen bij afname in grotere aantallen. Minimum afname 25 stuks.

 

Hebben jullie ook hout voor krukjes en tafeltjes?

Wij hebben geen meubelhout alleen brandhout. Wel kunt u een hakblok bestellen. Deze worden soms ook decoratief gebruikt.

Echter zijn dit boomstammen bedoelt om hout op te hakken.

Er kan dan ook geen aanspraak gemaakt worden op het feit dat ze al dan niet mooi recht gezaagd en vrij van ongedierte zijn.

 

Kan ik jullie aanhanger lenen?
Onze aanhanger wordt niet verhuurd.

 

Kan ik het hout zelf komen ophalen?
U kunt OP AFSPRAAK uw bestelling ophalen.

U dient zelf te zorgen voor een degelijke aanhanger die geschikt is voor het kiepen van hout in de bak met de shovel.

Het is niet mogelijk uw kofferbak te vullen omdat dit niet met de shovel kan worden gekiept.

 

Kan ik het hout laten bezorgen? 
Uw bestelling kan op afspraak worden bezorgd. De bezorgkosten worden berekend op basis van kilometers.

Onze bezorgregio is ongeveer in een straal van 20km vanaf Dorst. (Dorst, Bavel, Breda, Effen, Rijsbergen, Prinsenbeek, Terheijden,

Teteringen, Den Hout, Oosterhout, Oosteind, Rijen, Gilze, Dongen, Tilburg, etc)

 

Waarom is de prijs van het hout hoger dan een ander jaar dat ik bestelde?

De prijs van het hout wordt onder andere samengesteld op basis van inkoopsprijs.

Helaas is de inkoop en de verwerking van het hout duurder geworden.

Daardoor is het noodzakelijk de verkoopprijs aan te passen.

Alle prijzen van ons haardhout zijn inclusief 21% belasting toegevoegde waarde (BTW).

 

Krijg ik korting op het hout of op de bezorgkosten als ik meer kuub tegelijk afneem?

Onze prijzen zijn gebaseerd op afhalen. De bezorgkosten worden dan ook doorberekend, immers heeft de chauffeur ook graag een uurloon en

moeten de kosten die gemaakt worden voor het vervoer van uw bestelling ook berekend worden. Korting is alleen mogelijk voor groothandel/grootverbruik.

In dat geval neemt u minimaal 100kuub per keer af. U levert in overleg zelf kratten of containers aan. Dit is alleen mogelijk met vers hout.

 

Krijg ik korting als ik ook voor iemand anders bestel die vlak bij woont?

Nee, er wordt geen korting gegeven op de bezorgkosten.

Hierop zijn 2 uitzonderingen;

Wanneer 1 persoon 2 bestellingen tegelijk plaatst die in 1 levering op 1 adres kunnen worden geleverd kan er een korting worden gegeven. U betaald dan 1x het volle tarief en 1x €5.00 voor het apart kiepen van de 2e bestelling. 

Wanneer 1 persoon 2 bestellingen tegelijk plaatst voor zichzelf en een directe buur betaald u 1x het volle tarief en 1x het burentarief van €5.00. Hierin zijn wij zeer strikt. Het is alleen geldig bij directe buren! Dus niet het hoekje om of aan het eind van de straat.

 

Kan ik pinnen? 
U kunt zowel tijdens bezorging als bij het afhalen niet pinnen. Wel kunt u vooraf de factuur per mail toegezonden krijgen en het bedrag zelf overmaken.

Wanneer u kiest voor bankbetaling moet het bedrag uiterlijk 2 dagen VOORAF aan de levering/afhalen op ons banknummer zijn bijgeschreven.

 

Kan ik per bank betalen?

Ja. U ontvangt de factuur en betalingsgegevens per mail en dient ervoor te zorgen dat het bedrag uiterlijk 2 dagen vooraf aan de levering is bijgeschreven op ons banknummer.

 

Hoe lang duurt het voor ik iets van jullie hoor na het invullen van het formulier?

U ontvangt binnen enkele dagen (wij streven ernaar binnen 24uur de mail te beantwoorden) een bericht met de opgaven van bezorgkosten en levermogelijkheden. Heeft u na enkele dagen geen mail ontvangen kijkt u dan even in uw spam/ongewenste mail berichten.

Soms zorgen de veiligheidsinstellingen van uw pc/gsm ervoor dat de mail in de ongewenste mail terecht komt.

Staat daar ook niets tussen, dan is er bij het invullen van het formulier iets fout gegaan. Vul dan nogmaals het formulier in voor een nieuwe aanvraag.

 

Ik krijg geen mail terug hoe kan dat?

Wij streven ernaar binnen 48 uur uw mail te beantwoorden. Echter zijn wij een klein bedrijfje zonder personeel en lukt het niet altijd dit streven na te leven.

Soms duurt het dan ook helaas iets langer. U ontvangt van ons een mail met daarbij keen opgave van eventuele bezorgkosten en de mogelijke levertijden.

U moet op die mail reageren om akkoord te geven voor de bezorgkosten en bezorgtijd.

Daarna ontvangt u een mail met de bevestiging dat uw bestelling in de planning is opgenomen.

Uw order is PAS DEFINITIEF wanneer wij u de bevestiging hebben gestuurd dat uw bestelling staat genoteerd.

Bestellingen kunnen alleen worden ingepland na het invullen van het formulier.

Ook voor een vrijblijvende opgave van de bezorgkosten gebruikt u dit formulier.

Soms komt een bericht van onze kant in uw ongewenste mail/spam box terecht, kijkt u daar ook even?

Echt geen bericht ontvangen na enkele dagen? Vult u het formulier dan nogmaals in en kijk goed of u na het verzenden de melding in het scherm krijgt dat het formulier succesvol is verzonden.

 

Wat gebeurt er met de door mij ingevulde gegevens?

Wij gebruiken uw gegevens alleen voor het kunnen bezorgen/inplannen van u bestelling.

Wij hebben geen digitaal klantenbestand waar u gegevens in worden bewaard.

Mail en bestelformulieren worden met regelmaat opgeschoond en verwijdert van onze pc.

U vind ons privacy statement in het menu aan de linkerzijde bij "voorwaarden/privacy".

 

Mijn vraag staat hier niet tussen......

U vult alsnog het bestelformulier in en maakt eventueel een willekeurige keuze uit de artikelen (u bent vervolgens nergens aan verbonden na het versturen van het formulier). Vervolgens vult u onderaan bij opmerkingen uw vraag in.